Al een tijdje ben ik bezig met gezonde voeding en de voordelen die eraan verbonden zijn. Zo heb ik het reeds gehad over superfood en de positieve eigenschappen van citroensap, maar het gaat uiteraard veel verder dan dat.

Het startte een zestal maanden terug toen de eerste zonnestralen kwamen piepen. Ik wou tegen de zomer hier en daar wel een kilootje kwijtspelen, maar m’n ‘dieet’ moest aan bepaalde voorwaarden voldoen. Eigenlijk kan/mag/wil ik het geen dieet noemen, het is een levensstijl geworden.

M’n voorwaarden:

  • Ik wil op geen enkel moment van de dag honger moeten lijden. Wanneer m’n maag begint te grommen, kan ik – héél eerlijk – niets of niemand nog verdragen. Misschien wat advies voor diegenen die op zo’n ogenblik in m’n buurt vertoeven: vraag me niets, raak me niet aan en help me in m’n zoektocht naar food 🙂
  • Ik wil op een gezonde manier gewicht verliezen. Geen crash-diëten voor mij.
  • Het jojo-effect? Hell no! Ik wou geen 3kg verliezen en na enkele maanden moeten vaststellen dat er 4 kg is bijgekomen. Niets dat demotiverender werkt dan dat, denk ik. M’n dieet moet dus z’n effect op lange termijn bewijzen.
  • Ik ben geen cijferknobbel, dus ik wou me niet dagelijks bezig houden met m’n punten of calorieën te tellen.
  • Cheat-days. Een glaasje bubbels, een verrukkelijk stukje chocolade of een heerlijk pakje friet. Af en toe moet het eens kunnen want anders hou ik m’n nieuwe levensstijl gewoon niet vol. Zelfkennis… (wink)

Let’s get the diet started

En nu de knop omdraaien in het koppeke en aan de slag ermee. Ik ben geleidelijk aan gestart, want uiteindelijk is het voor de rest van jouw leven. Ik begon eerst brood te skippen uit m’n voeding. Dit was een gemakkelijke beslissing voor mij. Ik eet wel graag een boterham met Nutella of een stukje lauw brood op resto met een beetje fleur de sel, een draai van de pepermolen en echte boter. Mmmm… Maar helaas kunnen m’n darmen brood niet goed verdragen. M’n buik zwelt op, krampen en darmspasmen zijn het gevolg van een stukje brood. Ik ben twee keer langs geweest bij de huisarts maar de enige oplossing die me aangeboden werd, waren pillen en poedertjes. Ik heb dit een tijdje volgehouden, maar zodra ik ermee stopte, kwamen de kwaaltjes terug. Ik heb toen de beslissing voor mezelf gemaakt en ik ben gestopt met het eten van brood. And guess what? Weg waren de kwaaltjes.

Breakfast

Na enkele dagen voelde ik me minder opgeblazen. Na verloop van tijd werden m’n cornflakes vervangen door havermout. Havermout vind ik lekker en vult de maag goed. Ik hanteer het principe “eet ’s morgens als een koningin, ’s middags als een prinses en ’s avonds als een subbedutje.” Ik start m’n dag dus vrij royaal. Ik eet iedere ochtend minstens 1 à 2 stukken fruit, een havermoutpapje (met superfood en pitten en/of zaden), drink een grote tas lauw water met het sap van een halve citroen of thee en soms nog een Yakult’je. In het weekend kan hier nog een yoghurtje of een smoothie bijkomen. Hiermee ben ik echt wel voldaan en kan ik eigenlijk verder tot de middag zonder honger.

Al naargelang kan het wel zijn dat ik in de voormiddag een hongertje krijg en dan haal ik m’n tussendoortje tevoorschijn. Dat varieert van een stuk fruit, een sesambar, een volle hand noten of een potje yoghurt.

Lunch

M’n lunch, en die van m’n vriend, bestaat meestal uit een home made slaatje waarvoor ik ’s morgens een half uur vroeger opsta. Ik probeer zoveel mogelijk vis, gevogelte en kaas af te wisselen. Af en toe meng ik er ook wat quinoa tussen. Nu het wat kouder aan het worden is, maak ik meer en meer ook warme maaltijden voor ’s middags.

Ook wanneer ik in de namiddag een hongertje krijg, grijp ik naar m’n gezonde tussendoortjes. De week voordat de rode duivels ten tonele verschijnen, krijgen m’n hormonen vaak vrij spel en hol ik richting de snoepautomaat op kantoor. Dan kan ik echt geen nee zeggen tegen een lekkere reep melkchocolade of een Snickers. Yummie. En daar geniet ik dan ook ten volle van. Zonder schuldgevoelens.

Diner

’s Avonds eet ik dan als een subbedutje :p Terwijl m’n vriend geniet van enkele lekkere boterhammen met charcuterie of een ‘volwaardige traditionele’ maaltijd, drink ik enkele tassen verse soep, eet ik fruit of drink ik enkele glazen smoothie tot ik voldaan ben. Gelukkig heb ik ’s avonds nooit veel honger, maar ik eet wel iets om m’n metabolisme draaiende te houden.

Drinks

Maar niet enkel wat je eet is van belang, ook wat je drinkt telt. Toen ik nog thuis woonde, werd er op weekdagen nooit frisdrank op tafel gezet bij maaltijden. Van kleins af dronken we thuis vooral water wanneer we dorst hadden. Alleen op zondag mochten we als kleine (b)engeltjes Tönissteiner limonade drinken. Dan was het feest! Sinds ik uit het ouderlijk nest ben weg gevlogen richting verdere oorden, drink ik thuis ook meestal water en thee. En als ik dan eens grijp naar een blikje frisdrank dan is het meestal Iced Tea Green.

Wat ik, bewust, niet heb geschrapt uit m’n voeding is alcohol. Ik kan ’s avonds echt wel genieten van een goed glas rode wijn. Ik doe dit niet elke avond voor alle duidelijkheid en ik hou het ook bij 1 glas. In het weekend, op een feestje of op restaurant kies ik steevast voor een glas bubbels als apéro. Het aantal glazen kan dan wel oplopen… Met een katertje als gevolg the morning after.

M’n dieet tips die werken op een rijtje:

  • eet veel groenten en fruit
  • drink veel water en thee
  • eet veel ’s morgens en weinig ’s avonds
  • probeer zo weinig mogelijk brood te eten
  • Combineer groenten met óf vlees, óf vis óf koolhydraten (zoals bijvoorbeeld aardappelen en pasta). Niet alles samen.
  • kies voor gezonde tussendoortjes
  • af en toe zeuren is niet erg. Geniet er dan ook ten volle van!

Resultaten

Op enkele maanden tijd ben ik een vijftal kilo afgevallen en voel ik me beter dan ooit. Ik zag het cijfer op de weegschaal zakken, maar na enkele weken merkte ik ook verschil toen ik ik de spiegel keek. M’n buik en poep zijn het eerst ‘afgeslankt’. Pas na enkele maanden volgde de rest zoals armen en benen.

Ik ben, zachtjes uitgedrukt, satisfied en trots op mezelf. Trots omdat ik nee kan zeggen tegen ongezonde voeding zoals bijvoorbeeld fast food of tussendoortjes vol suiker. Trots omdat ik m’n doel heb bereikt. Trots omdat ik dit met jullie kan delen.

M’n inspiratie voor receptjes haal ik uit de boeken van Pascale Naessens. Je hoeft geen ervaren keukenprinses te zijn om haar gerechtjes te maken. De gerechten die er in staan zijn superlekker, poepsimpel en vooral gezond.

Ik hoop alvast dat deze blogpost een bron van inspiratie mag zijn voor diegenen die dezelfde healthy weg willen inslaan. Share hieronder alvast jullie tips om een gezonder leven te lijden. Ik ben mega excited om jullie tips te lezen!

 

 

2 REACTIES

  1. Goeie tips! Ik kan ook geen honger hebben, daar word ik humeurig van 🙂 Dus ik snack veel tussendoor, maar wel gezond. Mandarijntjes, noten, gedroogd fruit, dat soort dingen. Ik eet tegenwoordig ook vaak havermout, zo lekker, en het vult inderdaad goed!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here