I’M BACK IN BUSINESS! Na 3 weken reizen voelt het goed om opnieuw thuis te zijn. Het was een blij weerzien met Wifi & Yolo (onze 2 poezen), het deed deugd terug in ons eigen bed te slapen en geen rijst meer bij elke maaltijd voorgeschoteld krijgen is een ‘verademing’ op culinair niveau. Maar begrijp me niet verkeerd: het was tot nu toe de mooiste reis van m’n leven en dan druk ik me nog zachtjes uit.

Ik ben van plan om m’n reisverhaal voor jullie neer te schrijven. Geen paniek, make-up lovers! Beauty Doll is én blijft een blog waar de focus ligt op beauty, make-up en healthy lifestyle. Beschouw deze blogpost (en de twee volgende over ‘Nusa Lembongan & Gili Air’ en ‘Singapore’) als een soort reisverslag met tips, must see’s en zoveel meer. Interessant indien deze bestemmingen ook op jouw bucketlist staan!

We zijn op zondag 10 mei naar Denpasar gevlogen met een tussenstop in Singapore. Vliegen vanuit Schiphol naar Singapore duurt ongeveer 13u. Lijkt lang maar eigenlijk vliegt de tijd voorbij want je kan de recentste films/ serie’s bekijken, spelletjes spelen, een boek lezen of gewoon wat slapen. Al onze vluchten hebben we geboekt bij Singapore Airlines omdat de verhouding prijs/kwaliteit bij deze vliegtuigmaatschappij heel goed zat. Onze vliegtickets hebben we ongeveer een half jaar op voorhand besteld en voor de 4 vluchten samen hebben we iets meer dan €800 per persoon betaald.

Bezienswaardigheden in Bali

Korte weetjes over Bali

• In Bali betaal je met Indonesische Roepee. 1,00 EUR = 14402,5498 IDR. Je loopt er dus met héél veel briefjes geld rond. Schrik niet wanneer je eens ergens een miljoen moet boven halen, want omgerekend is dit dus maar 69,00 EUR. (http://www.tijd.be/wisselkoersen)
  • Het regenseizoen start in oktober en eindigt in april. Tijdens ons verblijf in Bali zag de natuur mooi groen (dankzij de neerslag die er gevallen was tijdens het regenseizoen) en hebben we geen druppel regen gehad.
  • In Bali is het 6u later dan in België.
  • Wij kozen er voor om een privé-chauffeur in te huren. Voor een volledige dag (12u) betaalden wij 1.200.000 roepie. Dit komt neer op €82,00. Fris water, brandstof en de kosten voor parking en tolwegen zijn hierin inbegrepen.
  • In Bali en de eilanden er rond is alles veeeel goedkoper dan we hier gewoon zijn.

Dag 1

We zijn op 11 mei rond de middag (lokale tijd) aangekomen in Denpasar. Van daaruit hebben we een taxi genomen naar ons hotel Sunset Hill, gelegen te midden in de jungle net buiten Ubud. Toen we al even onderweg waren, bleek dat onze taxichauffeur het hotel blijkbaar toch niet goed wist zijn waardoor de rit een tweetal uur heeft geduurd.

Nadat we onszelf wat hadden opgefrist, besloten we sportief te doen en zijn we te voet naar het centrum van Ubud gestapt via de prachtige Campuhan Ridge Walk. Ons hotel lag langs deze wandelroute en op 15min sta je in het bruisende en culturele centrum van Bali. Overal waar je kijkt, zie je kleurrijke offertjes op de grond met een wierookstokje, zwermen scooters (soms met 5 op 1 scooter) rond snorren en loslopende honden onoplettend de straat oversteken.

In de namiddag hebben we een bezoekje gebracht aan de aapjes in Monkey Forest. Het is een soort park met immens veel loslopende apen. Indien je ze wil aanraken, koop je ter plaatse best wat banaantjes. Gegarandeerd komen er apen op je af. Pas wel op, want sommige apen zijn nogal agressief. Er lopen dan ook bewakers/verzorgers in het park rond om de toeristen te beschermen tegen de apen.

monkey forest

’s Avonds zijn we lekker gaan eten in Ibu Rai, een restaurant in het centrum van Ubud.

Dag 2

M’n vriend kreeg carte blanche om me te verrassen op m’n verjaardag. En wat was het een mooie dag! We hebben ontbeten in The Lookout Bar & Restaurant; een restaurant met een adembenemend panoramisch zicht op Batur Lake en de Kintamani vulkaan.

Lake Batur

Na het heerlijke ontbijt zijn we gaan mountainbiken langs en tussen de rijstvelden. Veel calorieën hebben we niet verbrand, want het was constant bergaf :p Maar zo konden we wel op ons gemak genieten van de mooie natuur. We zijn gestopt langs een Luwak koffieplantage om er te proeven van de meest zeldzame (en duurste) koffie ter wereld. Onze gids liet ons ook een kijkje nemen in een typisch Balinees dorpje.

Na de fietstocht zijn m’n vriend en ik gaan wandelen tussen de rijstvelden dichtbij ons hotel. Rond 18u werden we opgepikt door onze taxichauffeur Suka (die de dagen nadien onze persoonlijke driver was tijdens onze uitstappen) en werden we naar het restaurant Swept Away gebracht. Wat was het er mooi! Honderd theelichtjes, rode bloemblaadjes in de vorm van een hartje rond onze tafel, het geluid van een stromend riviertje op de achtergrond, … Het was magnifiek en onvergetelijk! De boyfriend heeft punten gescoord :p

Dag 3

Onze driver wou ons een voorstelling laten zien van de ‘Barong & Kris Dance‘, een typisch Balinees dansspektakel met veel kleurrijke maskers en live muziek. Nadien bracht hij ons naar het Garuda Wisnu Kencana park. Het is een cultureel park waar er immense standbeelden staan van de Hindoeïstische god Wisnu en z’n kompaan Garuda.Garuda Wisnu

Kort na de middag werden we naar Dreamland beach (= New Kuta Beach) gebracht om er te genieten van een verfrissende cocktail, een snelle snack en het mooie uitzicht. Dit strand is zeker de moeite waard om er eens te stoppen.

Dreamland Beach De volgende stop was Uluwatu, een tempel op een rots hoog boven de zee. Ik vond de omgeving prachtig, maar de tempel op zich teleurstellend. Die viel veeel kleiner uit dan ik me had voorgesteld.

Uluwatu

Daarna zijn we naar de befaamde Rock Bar gegaan. Het platform dat over de rotsen uit komt is enkel toegankelijk voor de gasten die in het AYANA resort verblijven. Als niet-gast kan je plaats nemen in de vele zeteltjes naast het platform wat ook zeker niet mis is.Rock Bar

Veel toeristen willen op deze unieke locatie de zonsondergang gezien hebben maar wij hebben ervoor gekozen om door te rijden tot in Jimbaran Bay. Je kunt er op het strand romantisch én lekker dineren terwijl de zon wegzakt in de zee. De vis die je daar op jouw bord geserveerd krijgt is super vers en mega lekker!

Dag 4

De vierde dag was een dag in Ubud. We hebben een scooter gehuurd (€7,00/dag) en rondgereden zoals de locals in en rond Ubud. Het was niet alleen de max, maar het was ook de snelste manier om je te verplaatsen in Ubud. Oja, misschien een handige tip. In Bali vind je hier en daar wel een tankstation, maar ‘tanken’ kan je ook bij een kraampje langs de weg. De brandstof zit in Absolut Vodka flessen en al deze flessen staan mooi naast elkaar uitgestald op een rekje. Handig om te weten, toch? We hebben Royal Palace en de lokale markt bezocht. De markt in Ubud is een mengelmoes van kraampjes met juwelen, sarongs, vers fruit en andere voeding. Probeer er wel zo vroeg mogelijk naartoe te gaan, want dan zijn er minder toeristen dan in de namiddag.

Daarna zijn we gaan ontbijten bij Alchemy, een raw food & vegan bar. Het voordeel van een scooter is dat je vrij bent om te gaan waar en wanneer je wilt. We reden wat zijstraatjes van de drukke hoofdstraat in en uit en plots sta je te midden van de groene rijstvelden waar het zo rustig en stil is. Als lunch hebben we Babi Guling gegeten bij Ibu Oka. Het is eigenlijk de geroosterde huid van een varken met rijst dat je voorgeschoteld krijgt. Het klinkt niet echt appetijtelijk maar deze Balinese lekkernij was om vingers bij af te likken!

Na onze lunch zijn we met de scooter naar Goa Gajah (= Olifantsgrot) gereden. Het is een tempelcomplex dat te midden van een mooi park ligt. Opnieuw had ik me de grot groter en imposanter voorgesteld. Gelukkig ligt deze tempel in een prachtige omgeving, anders zou ik deze tempel geen bezoek waard vinden.Goa Gajah

Net voor zonsondergang kwamen we aan in Petulu, de plaats waar elke avond rond 18u duizenden witte reigers landen in de bomen. Je kunt een ticketje kopen om plaats te nemen op een bankje in het plaatselijke culturele centrum naast vele andere toeristen of je kunt gewoon te midden van een rijstveld, met een Bintang’ske in de hand en in het gezelschap van een local, genieten van dit dagelijks natuurfenomeen.Bintang

’s Avonds hebben we genoten van een deugddoende Balinese massage bij Taksu Spa. Niet de beste massage van onze reis. Waar we de beste massage gekregen hebben, lees je wat verderop deze blogpost 🙂

Dag 5

Deze dag zijn we begonnen met een bezoekje aan het Taro Elephant Park. Hier kwamen veel toeristen op af, maar het was er niet over de koppen lopen. Ik kan me voorstellen dat dit in het hoogseizoen wel het geval kan zijn. Je kan er een show bekijken (dat hebben we niet gedaan), een ritje maken op de rug van een olifant en ze voederen. Het was leuk om een olifant eens van zo dichtbij te zien en ze te mogen strelen en voederen, maar we hadden hier toch een beetje gemengde gevoelens bij.

Taro elephant park Taro elephant park

Onderweg naar de Munduk waterval zijn we langs de weg gestopt om te proeven van een durian, het fruit (héél populair onder de Balinezen) dat gekenmerkt wordt door z’n stekels langs de buitenkant en de verschrikkelijke geur. We hebben het geproefd, maar ik vond het echt niet lekker. De Munduk waterval was echt prachtig! Ze is minder populair/bekend dan de Gitgit waterval (meer in het noorden van Bali) maar o zo schoon! Net omdat deze waterval in Munduk minder bekend is, gaven wij de voorkeur om dit prachtexemplaar te gaan bezichtigen.

Munduk waterval

In de terugweg zijn we langs de Jatiluwih rijstvelden gereden om er enkele foto’s te nemen. Deze rijstvelden zijn, samen met de Tegalalang rijstvelden, de mooiste die ik gezien heb! Onze driver heeft ons nadien afgezet aan Ngiring Ngewedang om er Pisang Goreng (=gebakken banaan) te eten. Een typisch Indonesisch gerecht dat geserveerd wordt met wat bruine suiker en honing. Je krijgt er bovendien een prachtig uitzicht gratis en voor niets bij!

Als laatste zijn we gaan kijken naar de Ulun Danu tempel. Het is een hindoeïstische tempel dat in het heilig bergmeer ligt. Deze tempel vond ik persoonlijk één van de mooiste van gans Bali.

Pura Ulun Danu

Dag 6

De laatste dag hebben we wat uitgeslapen, wat we wel eens konden gebruiken 🙂 Nadien zijn we met de scooter tot aan de rijstvelden in Tegalalang gereden.

TegalalangOnderweg terug naar het hotel zijn we een kijkje gaan nemen naar de Tegenungan waterval, vlakbij Ubud. Deze waterval was compleet anders dan de waterval in Munduk. Je kon er bijvoorbeeld naar beneden springen van een rots en zwemmen in het meertje onderaan de waterval. Onze laatste dag in Ubud hebben we in schoonheid afgesloten door een laatste deugddoende massage in Karsa Spa (vlakbij ons hotel). De beste massage die ik ooit al gehad heb. De blauwe plekken achteraf heb ik er met plezier bij genomen.

De sfeer in Bali is zo uniek en peaceful. Het is er druk maar tegelijk ook weer niet. De mensen zijn er super vriendelijk en behulpzaam. Ooit willen we er nog eens naartoe!

Heb je nog vragen? Of ben je zelf al naar Bali geweest en heb je er leuke dingen gezien/gedaan? Post dan hieronder jouw comment!